|
Ligeti Gyrgy (1923- )
Magyar zeneszerz.
lete
Ligeti Dicsszentmrtonban szletett (ma Trnveni, Romnia). Zongorzni (s egy kicsit orgonlni) tanult magnton. Az rettsgi utn a zsidtrvnyek miatt nem mehetett egyetemre, gy kerlt a kolozsvri (ma Cluj-Napoca) konzervatriumba, ahol zeneszerzst tanult Farkas Ferencnl; ekkor dnttte el vgleg, hogy zeneszerz lesz. Tanulmnyai 1943-ban megszakadtak: munkaszolglatra hvtk be, mg szleit, testvrt s egy msik rokont ksbb deportltk az auschwitzi koncentrcis tborba. Az elhurcoltak kzl az desanyja volt az egyetlen tll.
A hbort kveten Ligeti visszatrt tanulmnyaihoz: flvettk a budapesti Zeneakadmira, ahol Kadosa Plnl, Farkas Ferencnl, Kodly Zoltnnl s Veress Sndornl tanult 1949-ig. Ezutn romn npzenvel foglalkozott (gyjttt, ill. msok flvteleit jegyezte le), de egy v utn visszatrt a Zeneakadmira, ahol sszhangzattant, ellenpontot s zenei analzist tantott. Mikzben Magyarorszgon a kommunista kormny jutott hatalomra, s a politikai vezets egyre inkbb elidegenedett a nyugattl; Ligeti titokban hallgatta a tiltott nyugati rdiadsokat, hogy figyelemmel kvesse a vasfggnyn tli zenei letet. 1956 decemberben, a forradalom s a szovjet megszlls utn egy hnappal Bcsbe meneklt; 1967-ben osztrk llampolgrsgot kapott.
Mg Magyarorszgon hallott az elektronikus zenrl, amit mindenkpp ki akart prblni. 1957-ben Klnbe ment s az ottani stdiban dolgozott sztndjasknt. Emellett ttanulmnyozta azokat a mveket, melyekhez Magyarorszgon nem jutott hozz. Mindezek nagymrtkben kitgtottk zeneszerzi eszkztrt, s az 1960-as donaueschingeni fesztivlon bemutatott Apparitions egy csapsra elismert avantgrd zeneszerzv tette.
Zenje
A totalitrius Magyarorszgon egy zeneszerz vagy a cenzrnak, vagy az rasztalfiknak rt. Ligeti mveiben is megfigyelhet ez a kt kategria, br a hatr kiss elmosdott (mit szltak pl. a cenzorok a Ppain kisszekund zrshoz?). Els mvei ers Bartk-hatst mutatnak (megjegyzend: Bartk nem folklorisztikus mvei nem voltak npszerek cenzori krkben). A korszak legfontosabb mvei (Musica ricercata, 1. vonsngyes, jszaka-Reggel) tkeressknt is felfoghatk sajt nyelv kialaktsra, sajt eszkzk kifejlesztsre.
Az elektronikus zenvel vgzett ksrleteinek eredmnyekpp szakt avval a flfogssal, hogy a zent diszkrt hangokbl sszerakott dallamokbl-akkordokbl lltsa ssze, ehelyett egy kplkeny hangmassza mozgatsra koncentrl. Ebben az sszefggsben persze rtelmket vesztik az olyan fogalmak, mint dallam, ritmus, metrum, harmnia; helyettk azt kell figyelni, hogy mozog a massza a hangmagassg, hanger, hangszn terben: homogn vagy heterogn mdon, tgul vagy szkl, ritkul vagy srsdik, esetleg dinamikus egyenslyban van (mikzben a bels mozgs nagyon is lnk) stb. Egy hangszerre rott m esetn (Volumina) a kottakp is tkrzi ezt a nzpontvltst: a nagyzenekari mvek lejegyzse a precz kivitelezhetsg vgett hagyomnyos, de az temvonalak nem metrikai rendet szolglnak, csak az eladk szinkronizcijt, az egyes szlamok dallamai nem nllak, csak a nagy egsz rszeknt lteznek. Ligeti sajt elnevezse erre a szerkesztsmdra a mikropolifnia. Ennek a stlusnak a pardijt rta meg a Fragmentben.
Ez a teoretikus szigor ksbb olddik; a Requiem zrtteltl kezdve egyre nagyobb szerepet kap az nll dallam; a Lux aeternban formapt szerepet kapnak bizonyos akkordok (a masszt mintegy keresztlfzi ezeken); az orgonaetdk s a Continuum lass akkordvltsokkal operl (azrt ezek elg sszetett akkordok, flfoghatk darabos massznak is).
A 70-es vek kzepn, a ktzongors daraboktl kezdve hirtelen fontos szerepet kap Ligeti zenjben a metrika (ltalban bonyolult polimetrika; fontos inspircit jelentett Nancarrow zenje s bizonyos afrikai npzenk). A 80-as vektl pedig megjelennek a harmnik: hagyomnyos tercptkezs hrmas- s ngyeshangzatok, nem tonlis akkordfzssel. Legtisztbb plda erre a King's Singersnek rott Nonszensz madriglok.
| |