Lvn szletett. A budapesti Zeneakadmin 1921—27 kztt Kodly Zoltn s Szkely Arnold nvendke volt. 1923-tl mint hangversenyez zongoramvsz mkdtt. 1927—43-ig a Fodor Zeneiskola tanra volt, 1945 ta a Zenemvszeti Fiskola tanra. 1950-ben Kossuth djat kapott, 1963-ban a Magyar Npkztrsasg Kivl Mvsze, 1967-ben a londoni Royal Academy of Music tiszteletbeli tagja lett.
Els zeneszerzi sikereit a harmincas vek elejn aratta, mind itthon, mind klfldn Els zongoraversenyt 1933-ban az IGNM amszterdami fesztivljn mutatta be, I. Divertimentjt 1934-ben a velencei Biennln, II. vonsngyest 1941-ben az IGNM New York-i fesztivljn jtszottk. Szimfnii, versenymvei, kamaramuzsikja s dalai adnak szmot a flnyes technikj, nagymveltsg zeneszerz egyenletesen felfel vel plyafutsrl, egyni s ugyanakkor kzrdek jelentsg mvszi mondanivaljrl.
SZIMFNIA, OP. 33
(I. Allegro; II. Lento lugubre; III. Scherzo. Presto; IV. Molto vivace.)
1941—42-ben kszlt kompozci, mind hangszersszelltsban, mind formjban a klasszikus elkpeket kveti. Hatrozott arcl tematika, tmr s clratr kifejezs jellemzi az els ttelt. A varicis msodik ttel gyszzenbl bontakozik ki. A scherzo megoldsa hagyomnyos; a finl a vltoz metrumok s heves, robbankony ritmika jegyben zrja le a mvet.
IV. SZIMFNIA, OP. 53
(I. Allegro passionato; II. Presto adirato; III. Lugubre molto rubato.)
„Gyszzene egy nagy ember emlkre” alcm IV. szimfnijt Kadosa Pl 1959-ben komponlta. A m a bemutatn (1960) nagy feltnst keltett lapidris hangzsval, kifejezsnek megalkuvst nem tr kemnysgvel s ugyanakkor mly szubjektivitsval. Formai megoldsa szokatlan: kt gyors ttelt kvet egy befejez lass darab. Kadosa zenjnek eddig ismert karakterisztikumai — a csattankkal teletzdelt fanyar szellemessg, kesernys-humorisztikus mondatoknak egy-egy vratlan gesztussal flbehagyott befejezse — ebben a lass ttelben (amely ismt gysz-zene) tadjk helyket a megrz valloms szemlyes hangjnak. Ezt a vallomst a ttel folyamn tbb zben tolmcsolja a szlgordonka recitativja.
V. SZIMFNIA, OP. 55
(I. Allegro ma non troppo; II. Andantino; III. Vivo.)
A hatvanas vek forduljn szemmel lthatan egyre inkbb a szimfonikus nagyforma fel fordul Kadosa alkoti rdekldse: a III, IV., V. szimfnia ekkor keletkezik. Az tdik (Sinfonina breve) 1960—61-ben rdott, a Rdiban, majd 1963-ban hangversenyteremben Erdlyi Mikls mutatta be. A m ajnlsa is neki szl.
A m — a zeneszerz nyilatkozata szerint — bizonyos rtelemben ellenttprja a megelz, IV. szimfninak. Mg annak egy nagy emberre val emlkezs ihlette dai szrnyalst, ez a htkznapokat nekli meg, amelyek ugyancsak nem egyhangak, esemnytelenek, amelyeknek szintn megvan a maguk harca, kzdelme, rme. A hrom ttel folyamn tbb zben szerepeltet egy-egy hangszert szlisztikusan a zeneszerz, e tteleket pedig motivikus rokonsg kapcsolja egymshoz. A lass msodik ttelben Kadosa ismt megrendten benssges hangulatot teremt, mg a finl virtuz mozgalmassgval kelt hatst. A szimfniban — akrcsak a megelzben — a zeneszerz szabadon alkalmazza a tizenktfok szerkeszts technikjt.
PARTITA, OP. 34
(I. Sinfonia. Grave e maestoso — Allegro assai, ben marcato; II. Minuetto. Tempo mosso; III. Andante sostenuto; IV. Rondo rustico. Vivace; V. Passacaglia. Allegro sostenuto ma molto passionato.)
A neobarokk utnrzs — amelyre Kadosa Partitja vilgosan utal — csak egyik sszetevje az 1943—44-ben keletkezett mnek. Msik komponense a magyar hang, a npzenei inspirci: kt elem a msodik vilghbor legtragikusabb esztendejben sajtos mdon tallkozik ssze e mben: egyrszt a mltba, minl tvolabbi mltba hajtott meneklst, msrszt a jvbe, mghozz az itthon megrni vgyott jvbe vetett bizalmat sugallja. Az els ttel formai megoldsa hven kveti a barokk partitk megnyit Sinfoniinak felptst, mg lass eltagjnak pontozott ritmikjt s az ellenpontoz gyors frszt is megtartja. Kevsb stilizl a Menett, a harmadik helyen ll lass ttel pedig mr teljesen magyaros: a siratk s balladk hangjn szl. Magyaros a re kvetkez „paraszti rond” is, amely a „Breslegny...” kezdet npdalt dolgozza fel. A befejez Passacaglia visszatr a barokk hagyomnyokhoz: huszonngy vltozatbl sztt, nagyszabs zenedarab.
PIAN E FORTE, OP. 59
Az egytteles nagyzenekari m 1962-ben kszlt. Br cmben a hangszeres zene hajnalra, a XVI. szzad vgnek olasz zenekari muzsikjra utal, a kompozci mgis a zenei szerkeszts modern eszkzeinek alkalmazsval rdott. Formjt tekintve a m egytteles szonta, valjban hrom, klnll szakaszra tagoldik. Els kt szakaszt rendkvli tmrsg jellemzi: az els szakasz izgatott, feszlthangulat muzsika, a msodik elmlked hangulat lass zene. Ez egybknt egyike Kadosa legkltibb megnyilatkozsainak, kifejez ereje rszben dallamainak magval ragad beszdessgben, rszben ttrt, kamarazenei hangszerelsben rejlik. A harmadik, terjedelmes befejez szakasz gunyoros, rideg hangja, lendletes, szellemes gesztikja Kadosa ismert zeneszerzi arculatt mutatja.