A Zeneakadmin Weiner Le s Sikls Albert nvendke volt (1922-1927), ezt kveten tanulmnyait az Ottorino Respighi vezette mesteriskola keretben fejlesztette tovbb Rmban, a Santa Ceclia Akadmin. 1932-tl 1936-ig Fejs Pl filmjeihez szerzett zent Bcsben s Koppenhgban. 1935-tl a Szkesfvrosi Felsbb Zeneiskolban, ksbb a kolozsvri, majd a szkesfehrvri Konzervatriumban tantott, (az utbbi kettnek igazgatja is volt). 1949-ben a Zeneakadmia zeneszerzs-tanrv neveztk ki, 1975-ben tanszkvezetknt vonult nyugalomba. Kivteles pedaggiai kpessgeit nvendkei - tbbek kzt: Ligeti Gyrgy, Kurtg Gyrgy, Petrovics Emil, Durk Zsolt, Szokolay Sndor, Bozay Attila, Jenei Zoltn - egyni hangja, stlusa s nemzetkzi sikerei bizonytjk.
Farkas Ferenc zeneszerzi letmve (tbb mint 700 m) szinte valamennyi mfajra kiterjed: komponlt operkat, operetteket, baletteket, filmzent, sznpadi ksrzent, zenekari- s versenymveket, kamarazent, kanttkat, oratriumokat, misket, krusmveket s dalokat.
A zeneszerzi plyjt meghatroz hatsok kztt ott talljuk a magyar npzenei elemeket, a klasszikus hagyomnyt, az olasz s ltalban a mediterrn dallamossgot, valamint a tizenktfok technikt egyarnt. A zenei let legklnbzbb terletein vgzett munkinak ksznheten egyedlllan biztos, szuvern kompozcis technikra tett szert valamennyi mfajban. Tudsa, stlusismerete, gazdag invencija, szleskr mveltsge s humanizmusa a nemzetkzileg elismert, jelents zeneszerzk sorba emelte. Mvszete nemcsak a 20. szzad magyar zenjben volt meghatroz jelleg, de j perspektvkkal gazdagtotta azt.
Farkas Ferenc rdemeit szmos kitntetssel ismertk el, tbbek kztt a Kossuth- (1950, 1991) s Herder-djjal (1979), valamint az Olasz Kztrsasg Lovagrendjvel.
_________________________________________________________________
Farkas Ferenc (1905 - 2000)kas Ferenc (1905 - 2000)
Gombos Lszl zenetrtnsz
Farkas Ferenc a huszadik szzadi magyar komponista nemzedk egyik legkivlbb kpviselje, valamint az jabb, a szzad kzepn fellpett generci legnagyobb jelentsg nevelje volt. Pratlanul hossz lettjt mindvgig az aktivits, a kreativits s a vilg szpsgeire val lland rcsodlkozs jellemezte. letmve ettl olyan rendkvl sokrt s gazdag.
1905. december 15-n szletett Nagykanizsn, s 2000. oktber 10-n hunyt el Budapesten. A magyar fvrosban jrt gimnziumba, zenei tanulmnyait a Nemzeti Zenedben kezdte meg. 1921-tl a Zeneakadmin Weiner Le elkszt osztlynak nvendke volt, majd az rettsgit kveten Sikls Albert irnytsval tanult tovbb s szerzett zeneszerzi diplomt 1927-ben. Kt vig a Vrosi Sznhz korrepetitora s dirigense volt, majd 1929-tl 1931-ig Rmban Ottorino Respighi mesteriskoljban tkletestette tudst a Santa Cecilia Akadmin. A rmai vek dnt szerepet jtszottak egyedlll mveltsgnek megszerzsben, valamint abban, hogy rdekldse fokozott mrtkben fordult a kzs eurpai mlt, s ezen bell klnsen az olasz s mediterrn kultra irnyba. A Rimszkij-Korszakov nvendk Respighinek ksznheten pedig a brilins hagszerkezels s hangszerels pratlan ismerett is megszerezte. Farkas Ferenc nemcsak a zene, hanem a kpzmvszet s az irodalom mly ismerje is volt. Enciklopdikus tudsa s szles ltkre segtette hozz, hogy stlusformldsnak idejn meg tudta rizni egynisgt a hazjban meghatroz Bartk s Kodly hatssal szemben.
Rmbl hazatrve megismerkedett Fejs Pl filmrendezvel, aki az elkvetkez vekben szmos ksrzene komponlsval bzta meg (els munkja - Vaszy Viktorral egyttmkdve - Az tl a Balaton zenje volt 1932-ben). Tevkenysgnek legnagyobb rszt 1936-ig a filmzenk rsa s veznylse kttte le, amit a budapesti induls utn Bcsben s Koppenhgban folytatott. Az vtizedek alatt szletett hetvennl tbb filmzenje, valamint szmtalan sznpadi ksrzenje s rdijtka rvn pratlan kompozcis rutint szerzett: e mfajok egyik legsikeresebb mesterv az tette, hogy a legvratlanabb elvrsok szerint mr fiatalon is kpes volt brmilyen mfajban, stlusban s karakterben ihletett muzsikt komponlni. Ezekben az gynevezett „alkalmazott” mfajokban kiksrletezett technikai megoldsait s tleteit azutn nll mveiben is felhasznlta.
1935-tl foglalkozott tantssal, elszr a Szkesfvrosi Felsbb Zeneiskolban, majd 1941-tl a kolozsvri konzervatriumban, amelynek 1943-44-ben igazgatja volt. Emellett a kolozsvri, majd 1945-tl a budapesti Opera krusvezetjeknt is dolgozott. Egy ktves peridust (1946-48) kveten, amikor a Szkesfehrvri Zeneiskola igazgati tisztt tlttte be, vgleg letelepedett Budapesten, s 1949-tl – 1975-s nyugalomba vonulsig – a Zeneakadmia zeneszerzstanra volt. Legkivlbb nvendkei kz tartozik Bozay Attila, Durk Zsolt, Jeney Zoltn, Kocsr Mikls, Kurtg Gyrgy, Ligeti Gyrgy, Petrovics Emil, Szokolay Sndor s Vass Lajos.
Farkas Ferenc egyedlll szakmai tudsnak megszerzsben a gyakorlat volt a legfbb mestere. Karigazgatknt s korrepetitorknt az emberi hangban, film- s sznpadi ksrzenk karmestereknt pedig a hangszerekben rejl lehetsgeket ismerhette meg. Emellett a tants sorn szerzett tapasztalatait is sikeresen kamatoztatta sajt alkotsaiban. A gyakorlat s a praktikus rzk vezette abban, hogy legtbb darabjt nem csupn egyetlen vltozatban ksztette el, hanem olykor t-hat klnbz, egymssal egyenrtk lettben. Ezltal ugyanaz a m egyszerre tbb elad vagy egyttes szmra vlt hozzfrhetv, legjellemzbb pldaknt a npszer Gymlcskosr cm dalciklusa s a Rgi magyar tncok sorozatra hivatkozhatunk. E mvek egyik jellegzetes vonsa, hogy br a konstrukci sokfle formban megszlalhat, a lert vltozatok mindig tkletesen alkalmazkodnak a hangszerek vagy az nekszlamok egyni adottsgaihoz.
letmvnek sokrtsge nem csak az eladi appartus, hanem a mfajok tekintetben is megmutatkozik. Sznpadi alkotsai kztt operk, balettek, daljtkok, operettek s sznpadi jtkok egyarnt tallhatk (legjelentsebbek: A bvs szekrny 1942, a Furfangos dikok 1949, a Kossuth-djas Csnom Palk 1949, az Egy r Velencbl 1979-80); ezenkvl szmtalan zenekari-, szl- s kamaradarabot, versenymveket, kanttkat, misket, ktszznl tbb krusmvet, szznl tbb dalt s npdalfeldolgozst komponlt. Irodalmi mveltsge segtette abban, hogy voklis mveihez mindig rtkes szveget talljon. Ezek - idben - az kortl a kortrs kltkig terjed szles spektrumot lelnek fel, s hihetetlenl gazdag kpet mutatnak: a zeneszerznek a kltszet irnti klns vonzdsa mutatkozik meg abban, hogy mintegy 12 nyelven komponlt, s a megzenstett magyar kltk szma egymagban meghaladja az tvenet.
Zenjnek inspircis gykerei is szmos, egymstl igen klnbz forrsbl szrmaznak, amelyek a kzpkori tncdallamoktl vagy ppen Gesualdtl egszen a kzvetlen Stravinsky-hatsig terjednek. Jellegzetes egyni stlusnak hrom alapvet sszetevje az olasz neoklasszicizmus, a magyar npzene s a dodekafnia (ennek nem a nmet Schnberget kvet, hanem a Frank Martin s Dallapiccola nevvel fmjelzett enyhbb, latinos vltozata), s alkotsaiban e hrom kzl hol az egyik, hol a msik kerl eltrbe. Mvszi hitvallst, amely stilrisan, mfajilag s nyelvileg is sokszn letmvben ltalnosan rvnyes vonss vlt, maga a zeneszerz gy fogalmazta meg: „a komponls szmomra rm, szeretnm, ha mveimmel n is rmt tudnk szerezni hallgatimnak.”