A csehszlovákiai Stachy-ban született. Tanulmányait a budapesti Zeneművészeti Főiskolán 1942-ben fejezte be, Kodály Zoltán növendékeként. Még tanuló éveiben (1939—42) a Fővárosi Zenekarban játszott (brácsán). 1942—49-ig a pécsi Városi Zeneiskolában tanított, 1949 óta a Zeneművészeti Főiskola tanára. 1958 óta több alkalommal vett részt a darmstadti modernzenei kurzusokon. A magyar avantgarde-zene tevékeny, újítószellemű úttörője.
VONÓSSZIMFÓNIA
(I. Allegro appassionato; II. Lento; III. Allegro robusto.)
Az ötvenes évek magyar zenéjére egyebek között a megszólaltató apparátus szám- és hangerőbeli monumentalitása is jellemző. Az 1956-ban írt háromtételes szimfóniával Maros Rudolf a takarékos eszközök, redukált együttes, a befelé való differenciálódás mellett foglalt állást. Ez utóbbi mutatkozik meg a darab gondosan kidolgozott kontrapunktikájában (első és harmadik tétel) és kamarazenei faktúrájában (második tétel). A tételek hangulati-zenei csoportosítása egyébként megfelel a klasszikus szimfónia szerkezetének: az első tételben kirobbanó konfliktus feszültségét a lassú tétel intim kamaramuzsikája oldja fel, az egész mű konklúzióját pedig a mozgalmas-vidám rondó fináléban vonja le a zeneszerző.
A művet — koreografált változatában — 1971-ben a Magyar Állami Operaház is bemutatta.
RICERCARE
1959-ben, a Tanácsköztársaság negyvenéves jubileumára kiírt zeneszerzői pályázaton Maros Rudolf a nagyzenekarra írt Ricercare-val vett részt és nyert díjat. A mű egyrészt — műfajával — visszatekint a fúga elődjét jelentő korabarokk ellenpontos műformára, másrészt — zeneszerzői eszközeivel — előre mutat, legalábbis a jelenkori haladó stílus felé tájékozódik. Maros mindkét — egymástól több száz év távolságban levő — stílusban otthonosnak bizonyult, mikor egyetlen kisterc-hangközre redukált ricercare-témáját rondószerűen felépített nagy formán belül variálta. Hangkészletét a szabadon értelmezett, úgynevezett komplementer dodekafónia elvei szerint állította össze, a „rondó” epizódjaiban népi sirató-utánérzés tizenkétfokú változatait dolgozta fel.
A Ricercare bemutatóját 1959-ben Lehel György vezényelte.
ÖT TANULMÁNY
(I. Notturno 1.; II. Scherzo; III. Notturno 2.; IV. Perpetuum mobile; V. Notturno 3.)
Az Öt tanulmány 1960-ban készült. Szerzője, a címnek megfelelően, valóban arra törekedett, hogy a szabadon értelmezett tizenkétfokú szerkesztés eszközeivel a zenekari hangzás különféle effektusait kipróbálja. Formailag három lassú tétel — három Notturno — között két élénk tempójú darab — Scherzo és Perpetuum mobile — alkot ciklust, és ezeken belül old meg Maros egy-egy kompozíciós-technikai feladatot: az első darab a hárfa pedálglissandóján és a rézfúvósok ún. „flatterzunge” technikával képzett hangjain szólal meg; a második helyen álló Scherzo — légies kobold-tánc — szekund-hangközökből épül fel; a harmadik tanulmány (a második Notturno) az ütőhangszereken és a vonósok üveghangjain hangzik fel; a tételt rézfúvókórus osztja két szakaszra, a második szakaszban visszafelé játszódik le az elsőben exponált zenei történés. A Perpetuum mobile egyetlen hangzatképletre alapozott „zenekari ujjgyakorlat”; a befejező Notturno az ellenpontos, illetve punktuális szerkesztés virtuóz példája.
Az Öt tanulmányt Maros Rudolf Lehel Györgynek ajánlotta, aki előbb a Rádióban, majd 1962-ben hangversenyteremben is bemutatta a művet.
MUSICA DA BALLO
(I. Preludio ostinato; II. Scherzo 1.; III. Notturno 1.; IV. Scherzo 2.; V. Notturno 2.; VI. Danza generale.)
1961-ben a Pécsi Balett számára írta Maros Rudolf Bányászballada című táncjátékát Eck Imre koreográfiájára.
Utóbb a művet zenekari szvit formájában dolgozta át nagyobb együttesre. A darab formai megoldása emlékeztet az Öt tanulmány koncepciójára, itt azonban tematikusan is rímel egymásra két tétel: a bevezető Preludio ostinato — amely lassú zene -, és a záró Általános tánc — amely gyors.
A kompozíciót 1962-ben Sándor János mutatta be.
EUFONIA 1.
A mű címe arra utal, hogy szerzője fokozott gondot fordít a hangzás esztétikai hatására. További célja a ritmikai kötöttségek felszámolása. A megszólaltatást huszonnégy tagú vonóskarból, hét hárfából, vibrafonból és nagyszámú, sokféle ütőhangszerből válogatott együttesre bízza. A mű egyvégtében hangzik fel, belső tagolása szerint azonban hét tételre oszlik, amelyek közül az utolsó mint epilógus foglalja össze a kompozíció zenei anyagát.
A darab kidolgozása során Maros Rudolf a legkorszerűbb kompozíciótechnikai eszközökkel él, és Öt tanulmányához hasonlóan, mindegyik tételben más-más zeneszerzői feladat megoldására vállalkozik. Az epilógusban — amelyet hosszabb cezúra választ el a mű többi részétől — rekapitulálja a darab lényeges mozzanatait.
A művet 1964-ben Lehel György mutatta be.
EUFONIA 2.
(I. Ecloga; II. Naenia; III. Naenia; IV. Ecloa.)
A szép hangzás korszerű normáit kutató zenekari tanulmányok sorát Maros a következő évben huszonnégy fúvós hangszerre, két hárfára és ütőhangszerekre írt kompozíciójával folytatta. A mű ősbemutatója 1965-ben Madridban, az IGNM fesztiválján zajlott le; Budapesten Lehel György mutatta be 1966-ban.
EUFONIA 3.
1965-ben keletkezett. Előadói apparátusa az előző két tanulmány hangzó készletét kombináló nagyzenekar, kompozíciós technikája ugyancsak az akkori kísérletek — elsősorban a cluster-technika eredményeit értékesíti, ezúttal háromrészes forma keretein belül.
A művet 1966-óan Lehel György mutatta be.
MONUMENTUM (IN MEMORIAM 1945)
Az 1968-ban komponált, háromtételes darab a zeneszerzői lelemény — és ugyanakkor az alkotói fegyelem — újabb érdekes megnyilatkozása. Két gyors és egy közéjük ékelt lassú tétel során dolgozza fel a komponista azt a motívummagot, amelynek megannyi kombinációjához a hangszerek adta lehetőségeket is igénybe veszi. A mindvégig polifon mű középső tételében a fuvola, fagott és angolkürt játszik formaalkotó szerepet.
A darabot 1969-ben Lukács Ervin mutatta be.