zongorageneral
zongorageneral
HANGSZER GENERÁL Bt.

Zongorák, pianínók külső, belső restaurálása, javítása, hangolás, intonálás, szakbecslés. Hangszerek és tartozékok beszerzése.

Tisztelettel:Tóth Attila Zongorakészítő-Javító Mester

 Tel: 06 70 360 65 17

        06 20 944 62 07

Email cím:

zongorahangolas@gmail.com

 

1064 Bp.Rózsa u.50

     
Vendégkönyv
     
Menü
     
Kapcsolódó linkek
     
Kottás oldalak
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
HÍREK
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
     
MAGYAR ZENESZERZŐK
MAGYAR ZENESZERZŐK : Maros Rudolf (1919- )

Maros Rudolf (1919- )

Magyar zeneszerző.

A csehszlovákiai Stachy-ban született. Tanulmányait a budapesti Zeneművészeti Főiskolán 1942-ben fejezte be, Kodály Zoltán növendé­keként. Még tanuló éveiben (1939—42) a Fővárosi Zenekarban ját­szott (brácsán). 1942—49-ig a pécsi Városi Zeneiskolában tanított, 1949 óta a Zeneművészeti Főiskola tanára. 1958 óta több alkalommal vett részt a darmstadti modernzenei kurzusokon. A magyar avantgarde-­zene tevékeny, újítószellemű úttörője.

VONÓSSZIMFÓNIA

(I. Allegro appassionato; II. Lento; III. Allegro robusto.)

 

Az ötvenes évek magyar zenéjére egyebek között a megszólaltató apparátus szám- és hangerőbeli monumentalitása is jellemző. Az 1956-­ban írt háromtételes szimfóniával Maros Rudolf a takarékos eszkö­zök, redukált együttes, a befelé való differenciálódás mellett foglalt állást. Ez utóbbi mutatkozik meg a darab gondosan kidolgozott kontra­punktikájában (első és harmadik tétel) és kamarazenei faktúrájában (második tétel). A tételek hangulati-zenei csoportosítása egyébként megfelel a klasszikus szimfónia szerkezetének: az első tételben kirob­banó konfliktus feszültségét a lassú tétel intim kamaramuzsikája oldja fel, az egész mű konklúzióját pedig a mozgalmas-vidám rondó finá­léban vonja le a zeneszerző.

A művet — koreografált változatában — 1971-ben a Magyar Állami Operaház is bemutatta.

RICERCARE

1959-ben, a Tanácsköztársaság negyvenéves jubileumára kiírt zene­szerzői pályázaton Maros Rudolf a nagyzenekarra írt Ricercare-val vett részt és nyert díjat. A mű egyrészt — műfajával — visszatekint a fúga elődjét jelentő korabarokk ellenpontos műformára, másrészt — zeneszerzői eszközeivel — előre mutat, legalábbis a jelenkori haladó stílus felé tájékozódik. Maros mindkét — egymástól több száz év távol­ságban levő — stílusban otthonosnak bizonyult, mikor egyetlen kisterc-hangközre redukált ricercare-témáját rondószerűen felépített nagy formán belül variálta. Hangkészletét a szabadon értelmezett, úgy­nevezett komplementer dodekafónia elvei szerint állította össze, a „rondó” epizódjaiban népi sirató-utánérzés tizenkétfokú változatait dolgozta fel.

A Ricercare bemutatóját 1959-ben Lehel György vezényelte.

ÖT TANULMÁNY

(I. Notturno 1.; II. Scherzo; III. Notturno 2.; IV. Perpetuum mobile; V. Notturno 3.)

 

Az Öt tanulmány 1960-ban készült. Szerzője, a címnek megfelelően, valóban arra törekedett, hogy a szabadon értelmezett tizenkétfokú szerkesztés eszközeivel a zenekari hangzás különféle effektusait kipró­bálja. Formailag három lassú tétel — három Notturno — között két élénk tempójú darab — Scherzo és Perpetuum mobile — alkot ciklust, és ezeken belül old meg Maros egy-egy kompozíciós-technikai feladatot: az első darab a hárfa pedálglissandóján és a rézfúvósok ún. „flatterzunge” technikával képzett hangjain szólal meg; a második helyen álló Scherzo — légies kobold-tánc — szekund-hangközökből épül fel; a harmadik tanulmány (a második Notturno) az ütőhang­szereken és a vonósok üveghangjain hangzik fel; a tételt rézfúvó­kórus osztja két szakaszra, a második szakaszban visszafelé játszódik le az elsőben exponált zenei történés. A Perpetuum mobile egyetlen hangzatképletre alapozott „zenekari ujjgyakorlat”; a befejező Notturno az ellenpontos, illetve punktuális szerkesztés virtuóz példája.

Az Öt tanulmányt Maros Rudolf Lehel Györgynek ajánlotta, aki előbb a Rádióban, majd 1962-ben hangversenyteremben is bemutatta a művet.

MUSICA DA BALLO

(I. Preludio ostinato; II. Scherzo 1.; III. Notturno 1.; IV. Scherzo 2.; V. Notturno 2.; VI. Danza generale.)

 

1961-ben a Pécsi Balett számára írta Maros Rudolf Bányászballada című táncjátékát Eck Imre koreográfiájára.

Utóbb a művet zenekari szvit formájában dolgozta át nagyobb együt­tesre. A darab formai megoldása emlékeztet az Öt tanulmány kon­cepciójára, itt azonban tematikusan is rímel egymásra két tétel: a be­vezető Preludio ostinato — amely lassú zene -, és a záró Általános tánc — amely gyors.

A kompozíciót 1962-ben Sándor János mutatta be.

EUFONIA 1.

A mű címe arra utal, hogy szerzője fokozott gondot fordít a hang­zás esztétikai hatására. További célja a ritmikai kötöttségek felszá­molása. A megszólaltatást huszonnégy tagú vonóskarból, hét hárfából, vibrafonból és nagyszámú, sokféle ütőhangszerből válogatott együttesre bízza. A mű egyvégtében hangzik fel, belső tagolása szerint azonban hét tételre oszlik, amelyek közül az utolsó mint epilógus foglalja össze a kompozíció zenei anyagát.

A darab kidolgozása során Maros Rudolf a legkorszerűbb kompozí­ciótechnikai eszközökkel él, és Öt tanulmányához hasonlóan, mind­egyik tételben más-más zeneszerzői feladat megoldására vállalkozik. Az epilógusban — amelyet hosszabb cezúra választ el a mű többi részétől — rekapitulálja a darab lényeges mozzanatait.

A művet 1964-ben Lehel György mutatta be.

EUFONIA 2.

(I. Ecloga; II. Naenia; III. Naenia; IV. Ecloa.)

 

A szép hangzás korszerű normáit kutató zenekari tanulmányok sorát Maros a következő évben huszonnégy fúvós hangszerre, két hár­fára és ütőhangszerekre írt kompozíciójával folytatta. A mű ősbe­mutatója 1965-ben Madridban, az IGNM fesztiválján zajlott le; Buda­pesten Lehel György mutatta be 1966-ban.

EUFONIA 3.

1965-ben keletkezett. Előadói apparátusa az előző két tanulmány hangzó készletét kombináló nagyzenekar, kompozíciós technikája ugyancsak az akkori kísérletek — elsősorban a cluster-technika ­eredményeit értékesíti, ezúttal háromrészes forma keretein belül.

A művet 1966-óan Lehel György mutatta be.

MONUMENTUM (IN MEMORIAM 1945)

Az 1968-ban komponált, háromtételes darab a zeneszerzői lelemény — és ugyanakkor az alkotói fegyelem — újabb érdekes megnyilat­kozása. Két gyors és egy közéjük ékelt lassú tétel során dolgozza fel a komponista azt a motívummagot, amelynek megannyi kombi­nációjához a hangszerek adta lehetőségeket is igénybe veszi. A mind­végig polifon mű középső tételében a fuvola, fagott és angolkürt játszik formaalkotó szerepet.

A darabot 1969-ben Lukács Ervin mutatta be.

     
IDŐ
     
NAPTÁR
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
     
Zongorás oldalak
     
STATISZTIKA
Kérjük jelőlje be a megfelelő pontot!!!
Honnan értesült a honlapról, és a cégről?

Barátoktól, ismerősöktől!
Internetes keresőkből!
Internet tudakozóból!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
zene
     
SZÁMLÁLÓ
Indulás: 2006-03-26
     

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!